utorok 16. novembra 2010

Čo som sa naučila v oblasti Internet - 2. pokračovanie

Slovenské príslovie hovorí: Viac hláv, viac rozumu

 Na úvod

Wikipédia je toho dôkazom. Doteraz som ju poznala hlavne ako zdroj vysvetlenia pojmov. Veď skoro každé „gúglovské“ vyhľadávanie na základe kľúčových slov, ponúka aj stránku wikipédie. O wikipedizácii spoločnosti sme diskutovali na vzdelávaní s lektorom v oblasti Spoločenské aspekty digitálnych technológií. Môj prvotný cieľ bol hľadanie rôznych informácií a ove­renie si, či ľudia, ktorí tam vkladajú stránky, uvádzajú zdroje. Hľadanie bolo úspešné, aj keď nie vždy som našla aj očakávaný zdroj informácií. Práve z toho pramení moja „obava“, či dané informácie sú správne. Ale presviedčam samú seba tým , že práve otvorenosť systému zabezpečí, že veľa očí vidí slobodný obsah a prípadné nezrovna­losti v obsahu niekto opraví. Takáto vec sa prihodila aj mne ako prispievateľovi.

Čo som sa dozvedela

Wikipédia - je otvorená slovenská online encyklopédia so slobodným obsahom, ktorý môže každý používať, pridávať a meniť: http://sk.wikipedia.org/wiki/Hlavná_stránka
Zahŕňa aj ďalšie projekty: Wikipédiu prevádzkuje nezisková nadácia Wikimedia Foundation, ktorá spravuje aj veľa iných mnohojazyčných a otvorených projektov.
Našla som kategóriu: Školy na Slovensku/Stredné školy
a moja škola tam nebola. Žiadne informácie. Tak sa zrodil môj druhotný cieľ. Keďže som správcom školského webu, a teraz,  keď sa žiaci rozhodujú kam na strednú školu, keď robíme nábory, organizu­jeme dni otvorených dverí, vytváram propagačné materiály, aktualizujem pre školský rok 2011/2012 informácie na dôležitých serveroch a viem, že rodičia, žiaci a výchovní poradcovia vo zvýšenej miere navštevujú stránky stredných škôl (dôkazom mi je aj stúpajúce číslo návštevnosti tej našej - sosptn.sk), povedala som si, že to skúsim.  Vlo­žím stránku Wikipédie, kde budú informácie o škole. Keď som si čítala úvodné pokyny a akých chýb sa vyvarovať, zistila som, že s účelom propagácie školy nemôžem rátať. Je to jasné z charakteru Wikipédie-veď je to encyklopédia. Tak som sa rozhodla len pre zverejnenie faktografických informácií (žiadne telefónne čísla, ani dni otvorených dverí alebo získané ocenenia...) a na záver som uviedla zdroj.
Postup:
1) začiatok: Vytvorenie konta/prihlásenie
Vytvoriť nový účet
2) po úspešnej registrácii privítanie/používateľské nastavenia
3) Editácia
podľa pokynov – dodržiavať wiki formátovacie značky
4) Uložiť stránku
5) Vo Wikimedia nahrať obrázok školy (nastaviť licenciu, povolenia)

6) Upraviť stránku Wikipedia – upraviť v infobox
| Obrázok         = [[File:Foto sosptn.jpg|thumb|Foto sosptn]]

Výsledok:

Opravu štylistiky a špeciálnych znakov mi spravil nejaký dobrovoľný redaktor Wikipédie - Wookie, takmer okamžite po zverejnení stránky. Tým ma „nakopol“, aby som spravila encyklopedické odkazy na pojmy a kľúčové slová (napríklad u odborov štúdia). Ešte som vyriešila, po upozornení, nastavenie povolení na preberanie obrázku.
Každá oprava je zaznamenaná v histórii, môžeme zistiť IP adresu, z ktorej bola úprava spravená, napr.:
- (aktuálna | posledná) 09:26, 16. november 2010 87.197.27.73 (Diskusia) (3 522 bajtov) (Zdroj: aktualizácia) (vrátiť 
- (aktuálna | posledná) 20:21, 15. november 2010 Wookie (Diskusia | príspevky) D (1 754 bajtov)(štylistika) (vrátiť) 
- (aktuálna | posledná) 19:49, 15. november 2010 Kvetoslava (Diskusia | príspevky) (1 744 bajtov)(Profil školy) (vrátiť)

Moje najdôležitejšie poznania pri práci s Wikipédiou :
  1. Informácie vo Wikipédii majú mať faktografický a nie propagačný charak­ter.
  2. Článok by mal obsahovať aj vhodný obrázok - článok Obrázky radí, ako na­hrávať obrázky na Wikipédiu
  3. Prispievatelia do Wikipédie by mali mať na pamäti nasledujúcich 5 pravi­diel:
  • Wikipédia podporuje atmosféru priateľstva a otvorenosti; redaktori ko­najú v dobrej viere; ak niekto urobí niečo, čo nás rozhnevá, je potrebné nechať zdvorilú správu na diskusnej stránke, s otázkou prečo.
  • Wikipédia má encyklopedický charakter, z tohto dôvodu je články potrebné písať encyklopedickým štýlom.
  • Články musia byť objektívne; prispievateľ má mať nestranný uhol pohľadu, často označený skratkou "NPOV" (z anglického "point of view"); namiesto jednoduchého pohľadu z jednej strany sa snaží prezentovať všetky relevantné stanoviská bez toho, aby posudzoval, ktoré z nich je správne.
  • Je nevyhnutné rešpektovať autorské práva; do Wikipédie nie je dovolené pri­dávať bez povolenia materiál, ktorý je chránený autorskými právami.
  • Je vhodné uvádzať zdroje, ktoré boli použité pri tvorbe článku, aby sa informá­cie v prípade potreby dali overiť.
Využitie vo vyučovacom procese vidím napríklad:
  1. vyhľadávanie pojmov, ich vysvetlenie, definície v slovenskej aj cudzojazyčnej wikipédii
  2. na základe zistení vo vyhľadávaní, doplnenie a úpravy na stránkach wikipédie (wikipédiu z princípu môže upravovať každý, teda aj šikovný žiak!)
  3. tvorba stránok v kategórii maturitné témy/predmet (podkatégória) - ideálny encyklopedický charakter stránok, ktorý odkazuje ďalej na vysvetlenie pojmov a faktografických údajov. Dáva možnosť:
  • učiť sa v súvislostiach,
  • dopĺňať a upravovať obsah jednotlivých tém - byť spolutvorcom, byť zodpovedným za obsah zverejnených informácií
Tému wikipedizácia spoločnosti zaradím do tém v module Informačná spoločnosť v predmete informatika.